2016. október 14., péntek

Agra - Taj Mahal

Korán, a nappal együtt (5:30) keltünk, bár ebből a szállodai szobában semmi nem látszott. A cél az volt, mielőbb a Taj Mahalhoz érjünk.

A szállodában reggeli 6-10-ig. Az első nap reggel 8 után - mintegy nem kért ébresztőként - ránk telefonáltak, hogy mikor megyünk reggelizni (bizonyára már csak mi maradtunk). Ma 6-kor még sötét volt az etető hely és be volt zárva. 20 perccel később is még csak rakosgatták ki az eledelt. Végül megreggeliztünk és elindultunk. Kb 1 órát még alhattunk volna :-(.

Taj Mahal

Gyorsan eljutottunk a bejárathoz, 25-ös szorzóval vettünk belépőt és némi tanakodás után egy vezetőt is felbéreltünk. Nem voltak még sokan (ez nem kevés embert jelent, csak a reménytelen sok(k)nál kevesebbet).

Az vezetőnk jó arc volt, kicsit gépies, de kizökkentve ebből már érdekes dolgokat is mesélt. Például arról, hogy a királyok (a Taj Mahal építtetője is) három feleséget vettek el: egy hindut, egy keresztényt és egy muzulmánt (ez utóbbinak épült a sírhely). Van módja a vallások békés egymás mellett élésének.

A királynak voltak tervei a maga részére a folyó túlpartjára egy hasonló fekete épületet felhúzatni és a kettőt arany híddal összekötni, de aztán inkább háziőrizetben tartották az erdőben, mintsem ennek teret engedjenek. (Most ez a terület jó szolgálatot tesz a filmeseknek: ott forgatják a Taj Mahalt tartalmazó filmeket). Minden hatalmi törekvésnek van határa - úgy látszik.

Visszatérve az épülethez, csak szépet lehet róla mondani: szép, művészi munka.

Számos optikai trükkel, számos aprólékos díszítéssel, kidolgozott részletekkel.

Nem csak a mauzóleum van itt: van egy mecset, egy pihenő épület (szimmetrikusan, mint minden itt) illetve a bejárat is egy külön építmény számos hajdani vendégszobával, az épületek között kertekkel (angol kert és sima park), vízzel).

Kifelé két üzlet büntető látogatása még a csomag része volt: az egyik márvány tárgyakat árult (itt még vettünk is vmit), a másik drágaköves ékszereket (ezt gyorsan lezártuk). A vezetőnk szerint 2% vásárol (elég alacsony hatékonyság). Még segített a következő programhoz felhajtani egy riksát, mi megköszöntük neki a szolgáltatást, jó arc volt.

A "tegnapi palota" a Taj Mahaltól nézve

Guru ka Tal szikh templom

Nem adtuk fel és kihajtattunk ide is (tegnap ez nem jött össze). Az épület kívülről nagyon szép, belülről sokkal kisebb, mint a delhii, de itt is van kórház, ingyenes étkeztetés, zarándok szállás. Minket is hívtak ebédelni, de ezt most kihagytuk.

Összességében ez is egy jó élmény volt. Az út sem volt annyira realisztikus, mint a tegnapi nyüglődés néhány szakasza.

A városba visszaérve megittuk a napi kávénkat a Costában és elsétáltunk a vélt városközpont felé. Találtunk két shopping mallt: az egyik egy békebeli kisvárosi vegyesboltot idézett, a másik pedig egy szebb időket látott bevásárlóközpontot totálisan lepukkant állapotban.

Néhány turista cuccot áruló bolt, az iAlma bolt, WC és a Meki működött benne. Ez utóbbi lett ebédünk helyszíne: én toltam egy vega BigMac menüt (évek óta először ettem BigMac-t). Rendben volt, krumplis vega "húspogácsával" (volt csirkés is).

A szállodába menet még egy piacszerű környéken néztünk körül és láttunk egy kb 20 fős tüntetést is (bónusz).

Most már Jaipur felé zöttykölődünk a 2AC (két szinten ágy) vonaton - felül, alattunk egy amerikai pár és a "folyosó" túloldalán még egy ágypár. A telefon tápon, itt-ott még net is van (Vodafone 3G/4G).

Eszembe jutnak a vietnami vonatozásom régi élményei: ott is volt blogolás, olvasás, alvás és zötykölődés. Meg is írtam a következő - kötetlenebb bejegyzést is.

Megérkeztünk és persze jöttek a segítők.  Az egyik igen kitartó: hiába mondjuk, hogy kb 10 perc sétára van a szállásunk, csak löki a sódert. Végül 20 rupiáért ajánlja fel a fuvart (kb 80 Ft). Beszállunk a "Ferrari" feliratú riksába és pár perc után meg is érkezünk. Másnapra ajánlatot tesz jó áron egész napos útra (vakon, mivel a programunk még nincs kigondolva). Megállapodunk a reggeli találkozóban.

A szállás nagyon szép, eddig a legjobb: H.R. Palace (Jaipur), ajánlani tudom mindenkinek, aki közepes árszínvonalon keres megoldást. Helyileg az állomáshoz közel, a város felé kb harmad útra.