2011. március 25., péntek

Turista, mondd ... 3

Szallasok

Vannak nagyon jo szallasok -altalaban - sokert. Vannak nagyon rosszak - altalaban - kevesert. A muveszet a koztes zonaban megtalalni az egyensulyt. Kevesert jot.

Az ut soran eddig talan a kozos zuhanyzos, szuk lukak, emeletes aggyal, ketes tisztasaggal jelentettek az also hatart.

Ebben a kategoriaban is a Buenos Airesben foglalt volt az elsore legtragikusabb, bar utolag - miutan hozzateszed a magadet a koszhoz - ez is elfogadhato valasztasnak bizonyult.

A masik veglet a Sao Pauloban foglalt szallas volt, nappalival, furdovel, haloval.

Szinte mindenhol van vmi internet, WiFi v szamitogepek ingyenesen - esetleg mindketto. A reggeli is tartozek, meg a legalso zonaban is, legfeljebb szerenyebb kivitelben (zsemle, juice, vaj, lekvar, hig kave - kiadagolva) vagy lazabban (svedasztal - felvagottal, sajttal, gyumolccsel, muzlivel, teaval, tobb es tobbfele peksutemennyel).

Minden foglalas kicsit lutri, a szallasok pedig szepitik a kepet. A szallasok helyet a varosokon belul - ami eleg fontos - eddig jol eltalaltuk, kozel a nekunk erdekes helyekhez.

Szoval altalaban mukodott az ar-ertek arany.

Kozlekedes

Talan erdemes par szot a kozlekedesre is szanni.

Argentinaban, legalabbis Buenos Airesben kicsit ramenosebbek a kozlekedesben. Sokszor hallani a haladast osztokelo dudaszot, gyalogoskent sem art figyelmet szentelni a kornyezo forgalmi helyzetnek. Erre azert is szukseg van, mert a forgalom iranyito lampak sokszor vagy csak az autoknak jeleznek vagy csak a gyalogosok egyik zebrajanal van lampa (az autok haladasi iranyabol - egyiranyu forgalomnal - v egyszeruen csak a forgalmas uton athaladoknak). Azonban a kanyarodo autok igy is hatarozottan kuzdik at magukat a gyalogosok kozott.

Az utcak kozott sok egyiranyu van, rajtuk sokszor akar 3-6 savon is halad (v all) a forgalom. Ez mindenhol hasonlo ezekben az orszagokban, nagyvarosokban.

Buenos Aires egyik nagy utkeresztezodeseben arra lettem figyelmes, h az egyiranyba tarto 5 savbol ketto balra kanyarodo van - jobbra tarto forgalomnal - a jobb (!) oldalon. Eloszor nehez ennek ertelmet latni, azonban a sok busz es a lampa elotti buszmegallo megadta a valaszt: igy nem kell - talan nem is lehetne - a buszoknak 4 savot besorolni a megallo utan a kanyarodashoz. Termeszetesen nem egyszerre kap az 5 sav zold jelzest ...

Altalaban errefele a vezetok temperamentumosak, de nem eroszakosak.

Chileben a sebessegkorlatozasokrol annyit ertettunk meg, hogy a Turbus jaratain az utasoknak fenyujsag mutatja a pillanatnyi sebesseget es ha a sofor gyorsabban megy, akkor erre hangjelzes figyelmezteti az utasokat (persze lehet a soforre panaszkodni is).

Montevideoban szinte sehol nincs gyalogos lampa, mondhatni, h amolyan autos-gyalogos telizold a szokas. Ahol megis, ott a zold/piros emberke helyett a "cruce/no cruce" felirat hoz zavarba (persze csak kicsit).

Korforgalom keves van. Azokban nehol a francia szabaly ervenyes (befele haladoknak van elsobbsege), mig mashol a nalunk is szokasos.

A buszbol lattam itt egy kezi sebessegmeros kozeget.

Mindharom orszagban van nehany kifejezes, amit jo megtanulni, pl: pare - stop; estacionmento - parkolo (a jelzesek is az E illetve athuzott E betuvel vannak).

Mindegyik orszagban (Chile, Argentina, Uruguay) kapuknal szedik az utdijat a gyorsforgalmi utakon, szakaszonkent.

A rioi kozlekedes hasonlit az argentin viszonyokhoz, de itt kevesebb a dudaszo, viszont a gyalogos elet nagyobb odafigyelest kivan (ha tul akarod elni).

Taxi eroditmennyel - Montevideo, Uruguay

Montevideoban a taxiban femlemez es vastag uveg valasztja el az utast a sofortol. Az anyosules a csomagoke. Az elvalasztas elonye, h az angolul egyebkent sem erto sofor es az utasok mutogatassal es papirok uvegre helyezesevel (feltetelezve az olvasni tudast\akarast) probalnak kommunikalni.

Es ez az elvalasztas indokoltnak tunik, ugyanis egy ido utan a feleken tenyleg az indulatok lesznek urra ...

Az elvalaszto lemez illesztese a rozoga Fiatban tokeletes, ellenben az ajton olyan res tatong, h folyamatosan dol be rajta a friss hajnali levego. Az egyik lampanal ujra becsapom (hatha elsore nem sikerult), de gyengenek bizonyulok v "gyarilag" ilyen.

A hajnali taxis bedob meg nehany matematikai trukkot: az 500-as (kb. 5000 Ft) fix (?) tarifa 592 lesz a repterre erve (ez meg OK), majd 700-bol 8 egyseg jar(na) vissza (ezt mar nem hagyom). Vegul a visszajaro vissza is jon, azonban a sofor elmagyarazza, h a vilag milyen. Sajnos - es nem csak erdeklodes hianyaban - nem ertem. Otthagyom.

Busz eroditmennyel - Rio de Janeiro, Brazilia

A helyi buszokon felszallni a sofor melletti ajton lehet, leszallni pedig a hatso ajton. Kis eloter utan egy piros, szuk, fem, negy szarnyu forgokapu zarja el az utat. Az egyik oldalon kalauz: berlet (ehhez van elektronikus leolvaso) vagy jegyvaltas (keszpenzert). Ha az egyik OK, a kapu enged (a kalauz vezenyletevel) egy fonyi (90°) athaladast. Kozben a sofor ugy kuzd meg a forgalommal (gyorsit, fekez, fordul), h azert egy BKV sofort azonnal kirugnanak - itt viszont ez a norma.

Egyik soforunk allva ugy vesztette el a visszapillanto tukret (egy masik busz altal), h egy kicsit kesobb indult el, mint a kornyezo forgalom. Az ugy a rom begyujtesen tul 2-3 perces rohangalas-egyeztetes utan megoldodott es tovabb haladtunk.

A jegyarak 2,40-2,80 (*120 Ft) alapesetben, jarattol fuggoen. A metro es a helyi jellegu komp is 2,80 egy utra.

Buszbol Rioban is rengeteg jar, sokszor ket savot is elfoglalva buszsavnak. A megallokban varakozok integetessel csalogathatjak kozelebb az - esetleg leszallok hianyaban - elhuzni keszulo jaratokat.

A tomegkozlekedes jol szervezettnek tunik. A metrohoz forgalmi es tarifalis ertelemben is tobbfele buszos kapcsolat van, de ezeket nem hasznaltuk.

Egy kis GDP

Meglepo modon Brazilia, Chile, Argentina, Uruguay es Magyarorszag egy fore juto nemzeti ossztermeke 12.000 USD korul szorodik (nominalisan).

Ez csak ugy jon ide, hogy utazgatva nem ezt gondolna az ember. Jo lesz otthon belehuzni, ha nem akarunk lamaradni, mivel e kornyeken latvanyos a fejlodes uteme es ezt a gazdasagi statisztikak is igazoljak.

Kaja - Rio de Janeiro, Brazilia

Bablevest rendelunk egy sorozoben, szemben a szallasunkkal. Harom hengeres edeny, kulonbozo magasak, kanal. Balrol a lapos vmiben zold fuszernoveny felapritva, a kovetkezo egy magasabb tegely, benne keves a levesbol, a szelen chilli paprika. A harmadik, legmagasabban maga a leves. Az elso kettobol tetszes szerint izesitheto, majd kikanalazhato/kiihato. Az ize magaban es az adalekokkal is nagyon finom, az allaga kremes. Jo valasztas.

Mas alkalommal - tuljutva az etteremvalasztas egyik, epp ram harulo, nem tul szerencses demokratikus modjan - sult vegyes kolbasz talat rendelunk - megosztva. Egy csirke illetve ket diszno (alap, csipos) kolbasz es vmi virsliszeru (utobbi szeletelve, hagymaval) erkezik egy sutolapon. Koretnek prezli szeru cucc es ecetes zoldsegek. Az izek finomak, az adag hatalmas, a sor jol esik hozza. Ez tenyleg szerencses valasztas volt.

Az utcan is arulnak mindenfelet. Az egyik a mezes-karamelles mogyoro tarsasagaban arult, hasonloan frissen sutott kokuszdarabka. Ezek nagyon finomak. Mas alkalommal tapiokat eszunk. Feher, porszeru anyag (vmi noveny gyokerebol keszul) all ossze sutes hatasara vmi teszta feleve, majd kap tolteleket: sajt, banan, kokusz, csoki, stb.


Melegen fogyasztva kellemes ize van.






Konnektorok

A vilagon sokfele konnektor van (lasd:en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets), igy vannak hozzajuk konverterek is.

Az elektromos halozatok altalaban v 110 v 220 voltosak (50 v 60 Hz, de ez a turista szempontjabol mindegy). Ma mar szamos olyan eszkozt, ami toltot igenyel, a ket feszultsegre egyszerre alkalmas (jeloles: 110-220 V v vmi hasonlo) toltovel szallitanak (telefonok, PDA-k, toltos fenykepezok, kamerak, akku tolto, stb.), erre erdemes odafigyelni.

Brazilia az egyik olyan orszag, ahol elofordul vegyesen a 220 es a 110 V is. Itt-ott feliratozzak a konnektorokat, mashol nem - itt csak remelni lehet, h a kisebb feszultseg van a konnektorban (bar nekunk mindegy, de hatha vannak eszkozok, amiknek nem ...).

A zurichi repteren lattam az eddigi legjobb konvertert: kb. henger alaku es ki lehet belole tolni a kulonbozo alaku es allasu tuskeket. Szallitaskor viszont nem allnak ki belole, ami nagy elony es mivel nem torhetnek igy le, ezert gazdasagos is.

Nincsenek megjegyzések: