430 km/ora sebesseggel szaguldunk Shanghai fele. Nem, ez nem valami lassu kinai repulo. A repulo rendben leszallt. Ez a repteri gyorsvasut (Magnetic Levitated Train - Magneses lebegtetesu vasut). A vilag elso ilyen technologiaval mukodo, kereskedelmi forgalomban levo szolgaltatasa. Nem rossz. Csak aramszunet ne legyen hirtelen!
Itt is van "Octopus" kartya es igen nagy elonye, hogy ki lehet vele kerulni a - nem mindig mukodo - automatak illetve a penztarak elott allo sorokat. A Maglev varosi allomasanal (Metro Costomer Service) gyorsan kiderult, hogy ott kartyat nem lehet venni. Jegyet is csak a penztarban lehet venni, de az meg ugye nem "customer service", aminek 3 kovetkezmenye is van: sorba kell allni, semmit nem beszelnek angolul es neked kell elmutogatni, hogy milyen jegyet akarsz - hany dijzonasat). At kellett szalnom az egyik vonalrol a masikra (ezt tudtam elore) es ott ujra probaltam a kartya szerzest. Hat az angol elsore ott sem jott be, masodikra is alig, de o nagy orommel megertette, hogy mit akarok es adott - hasznalt (merthogy ezek betetesek) - kartyat, korrekten. Itt ra kellett jonnom, hogy a turista zonakon kivul a mosolygos "most mutasd meg" lesz a fo gyakorolni valo.
Az utikonyv szerint Shanghai nem az igazi kina, hanem inkabb egy nemzetkozi metropolis. Ez nem hamis allitas, de ha Hong Konghoz, mint "nemzetkozi metropolis etalonhoz" hasonlitom, akkor talalok meg kulonbsegeket. Kicsit olyan a varos, mint Varso volt 1987-88 korul. Szurke, rendezetlen, szemetes, egyhangu, ... - olyan szoc-real. Az emberek - bar nem egyenruhaban jarnak, de valahogy olyan jellegtelenek - sotet arnyalatokban jarnak. A legnepszerubb az erettsegi oltony vagy ing sotet puloverrel, kabatkaval. A nok oltozkodese is hasonlo. Persze vannak extravertaltabbak, de az sem sulyos. Mindenesetre a narancssarga esokabatommal (merthogy esett egy kicsit) eleg feltuno arnyalatot vittem a vilagukba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése