2019. március 10., vasárnap

Da Lat - a város körül

Minden kezdet nehéz

Reggel 9-re, a megbeszélt időre lemegyünk a portára. Mindegyikünk szépen összekészítette a mosását (reggel leadjuk valahol, estére - reméljük - tiszta lesz). Tegnap ezt is megbeszéltük az öreggel.

Sehol az öreg. Megegyezünk, hogy 15 percet várunk rá. Szépen süt a nap. Nincs B tervünk. 5, 10 perc: kellene egy B terv. Lassan elkezdünk ezen gondolkodni (A gondolkodás a tett halála.). 15 perc: semmi.

Végül a tett halála most jól jött. 09:20-kor megérkezett az öreg egy sofőrrel. Elkeveredtek a környéken (új a szálloda).

Mosoda

Első utunk a mosoda, beadjuk, vállalják este 5-re a mosást. Pipa.

Libegő

Kabinos libegő vezet az egyik völgyből a városhoz közeli magaslatra. Egy irányba veszünk jegyet, leereszkedünk. Szép fenyőerdők. Nincs hó és léctartó sincs a kabinokon. Jövőre majd lesz ;-)

A völgyállomásnál várnak ránk. Mielőtt tovább indulnánk még egy szép helyre bemegyünk.

Trúc Lâm Đà Lạt Zen Monastery

A kolostor nagy területen fekszik. Épp itt-ott felújítás folyik. Nagyon sok a turista, de szépek az épületek, a kert.

A terület egy része zárt: valószínűleg ott lehet némi nyugalomra lelni.

Egy szép sztúpa

A gömb

Tovább indulunk. Megnézünk egy melegházat (ezekből itt rengeteg van: virágok, eper, más zöldségek, stb.) Hollandok is vállalkoznak itt, sok európai technológia áramlik be. A miénkben épp rózsák bimbóznak. A szebbek már útnak indultak a másnapi nőnapra.

Az egykoron békés őserdőt a háborúk során az északi menekülteknek osztották és azok alakítottak ki itt virágzó mezőgazdaságot. Az öreg sajnálja, hogy nem szerzett akkoriban itt földet: most milliomos (itt: milliárdos; 1000 dong kb. 12 Ft) lenne. Így viszont az államnak könyvelgetett éveket a nyugdíjig.

View Point

Egy dombra küld fel minket kis túrára. Szép a kilátás onnan a környékre.

Kávé cserjék

Egy másik völgyben a kávé a slágertermék. Nagy ültetvények. Van robusta és arabika is. A cserjék virágzata erős jázmin illatú, nagyon kellemes.

Túlérett (sötét) és érett (vöröses) szemek

A virágzat (arabica)

A kettő együtt (robusta)

A már a héjuktól megtisztított szemek

Az ültetvények előtt kávézók és üzletek. Az egyikbe magunk is betérünk. Számos pörkölt kávé változat.

Többek között a menyétekkel (máshol macskákkal) megetetett és kiürített fajták  aranyárban (Starbucks árban).

A kávénemesítő menyét

Megkóstolunk egyet vietnami stílusban: most és itt frissen átcsepegtetve. Kellemes íze van (meggyesnek nevezték és az illata tényleg ilyen is volt babkávéként). Lefőzve is átjön ebből valami.

Készül az ital

Rizspárlat

Rizs, élesztő, 10 nap, főzés, lepárlás, ivás. 65%.

Vagy meg is lehet gyújtani (kár, hogy betonra öntöttük és nem egy Gundel palacsintára).

Ami készül(het) belőle. Vajon ki issza meg?

Elephant Waterfall

Vízesés. A nevét az elefánt méretű és jellegű környékbeli sziklákról kapta. Körbejárjuk, egy hasadékon keresztül mögé is bejutunk. Az öreg jól ismeri a helyet.

Lihn An Pagoda

A pagoda épületei a vízesés mellett vannak. Szépek. kis fás terület, amolyan séta park.

Az épületek előtt a környéken igen népszerű Lady Buddha hatalmas szobrát építik éppen.

Ebédre Pho leves

Beülünk egy étterem félébe pho levest enni. Eléggé szoc.reál a belső hangulat, de ez nem sokat von le a leves értékéből.

Selyem(hernyó)

A környéken ez is a megélhetés egyik forrása. Kis előadás a selyemhernyók életéről és nem feltétlenül felemelő haláláról. Aztán az üzem. Itt sem szeretnék dolgozni.

Ahogy a hernyó gubókról "lefőzik", fejtik a selyemszálat

Program- vagy lyukkártyás szövőgép.

A tésztagyár

A tésztát egy gép keveri és adagolja, majd az ülő archoz érkezik: hűtő mosás, csomagolás. Manufaktúra.

"...16 tonnát raksz és mennyi a bér?"

Lat kisebbségi falu

Sokféle népek lakják ezeket a vidékeket. Megférnek egymással. Pedig itt is megbünhödte már e nép ...

Egy ház a faluban

Mosoda újra

Négy körül értünk vissza a városba és örömmel vettük tudomásul, hogy a mosásunk készen van.

Két szép virág a végére a napi termésből: