2008. május 20., kedd

Kozlekedes

Kozlekedes

Mar regota terveztem, hogy a kozlekedesrol irok nehany sort. Szamos orszagnak vannak ugyanis sajatossagai. Ime nehany:

Bali - Duda

Bali partjairol igen kanyargos utak vezetnek a sziget hegyekkel tarkitott belsejebe. Ezek az utak altalaban nem tul szelesek es a jatszadozo gyerekektol kezdve a gyalogosokon, motorosokon keresztul a teherautokig mindenki megprobalja a maga reszet kivenni az uthasznalatbol.

Azt sem allitanam, hogy a helyiek tulkepzettek lennenek a vezetes muveszetebol. Soforom a viszonylag uj autoval rendre kettesben indul, eggyel magasabb sebessegfokozatot hasznal, mint kellene.

Mindezen nehezsegek athidalasara pedig egy eszkozt ismer itt mindenki: ez a duda. Gyakorlatilag allandoan nyomjak - ezzel szerezve meg a tobbi kozlekedo figyelmet es az uttest haladashoz szukseges szabad darabkajat.

En is szoktam dudalgatni, sokak szerint tobbet is a kelletenel. Azonban ami Balin volt, az nekem is sok(k) volt.

Yogyakarta - Figyelem

Este erkezem, nagy darab taxis visz be a varosba, beszelgethetnekje van, kozepes angollal.

A forgalom suru, de halad. Valahogy a kozlekedesre terelodik a szo. Soforomnek karakan velemenye van: itt, Jogjaban az emberek figyelnek egymasra, segitik a haladast es ezert nincsenek balesetek sem.

Vegulis igaza volt, en sem lattam ott balesetet.

Szingapur - Belvaros

Szingapur erdekessege, hogy belvarosa fizetos, ha autoval be akarsz menni. Vagy veszel valami jegyet (turista megoldas) vagy elektronikusan fizetsz (helyieknek van valami kutyuje a kocsiban).

A fizetos zona hataran erzekelok es az epp aktualis arakrol elektronkus tajekoztato - azaz dinamikus arazas lehetseges.

Kulon erdekesseg, hogy taxi eseteben az utassal e dijakat megfizettetik.

Jobbra kanyarodok elsobbsege - Uj-Zeland

Be kell vallanom, hogy 10 napig vezettem ugy Uj-Zelandon, hogy nem tudom pontosan a nagy ivben kanyarodokra vonatkozo szabalyt.

Mivel a forgalom bal oldali, itt a jobbra kanyarodas tortenik nagy iveben (ami ugye nalunk nagy ivu balra kanyarodas).

A kerdeses szabaly abban mas (?), hogy Uj-Zelandon a (jobbra) nagy ivben kanyarodonak lenne elsobbsege a (balra) kis ivben kanyarodohoz kepest.

Dilemmamat azzal oldottam meg, hogy engedekenyen viselkedtem a velem szeben igy kanyarodokkal.

Ideje lesz a szabalynak is utananezni ...

Tablahiany, segitok - Shanghai, Kina

Kinaban (leginkabb Shanghaiban) az volt feltuno, hogy a korrekt utbaigazito tablak mellett nem voltak tablaerdok az utak menten (mondjuk a tablak szama egy tizede a budapestinek 1 km-re vetitve). Es megis halad a forgalom.

A nagy keresztezodesekben viszont mas a helyzet. Nem a tabla fronton, hanem a kozlekedes iranyitasaban. Bar a forgalomiranyito lampak mukodnek, azok jelzeseinek - a rendorokon kivul - "traffic assistant"-ok (forgalom segitok) szereznek ervenyt. Elengedik es megallitjak, terelgetik es surgetik a gyalogosok, kerekparosok, motorosok hadoszlopait, megkadalyozzak az autosok keresztezodesben ragadasat.

A parkolast "parking assistant"-ok segitik vagy nehezitik - ez mar itelet kerdese

Ferrarik - Shanghai

Kinarol szolva meg kell meg emlitenem, hogy ebben a varosban lattam ket egymast koveto napon Ferrarit varosi forgalomban.

Es meg mondja azt valaki, hogy a "kommunizmus" nem a lehetosegek hazaja ...

Szabalyok es individualizmus - USA

A szabalyok arra valok, hogy betartsak oket. Es ezt az USA-ban altalaban komolyan is veszik - a kozlekedesben is.

A gyerekeket is erre nevelik. Baratom kb. hat eves kisfia kozolte, hogy nem furdik olyan (egyebkent csak melegebb vizu) medenceben, ahova a felirat szerint 12 eves kor alatt nem szabad bemenni. Erre tanitjak az iskolaban.

Persze az egyszeru szabalyokat konnyebb betartani. Vagy elsobbseged van vagy allj meg (pl.: piros villogo lampanal - a mi sarga villogonkhoz hasonlo, illetve piros jelzes alatt megengedett jobbra kanyarodas elott). Nincs jobbkezes utca sem, helyette STOP tabla "All Ways" (minden irany) felirattal. Aki elobb jon, azaz all meg, az megy elobb tovabb - a tobbi var a sorara - idorenben. Turelmesek.

Azonban a sokszor egy iranyban 5-6 savos autopalyakon nem ismeros a figyelmesseg. Haladsz a savban. Ha valaki jelzi, higy savot valtana, akkor is haladsz - nem engedik be egymast. Ezt komolyan kell venni - udvariassaggal az egesz forgalom dinamikajat osszezavarod.

Ez alol kivetel, amikor egy sav megszunik, beolvad a masikba - ilyenkor merge (zipzar modszer) van: egy innen, egy onnan. Es ez is mukodik.

Az udvariaskodas a varosokban sem jellemzo, pedig rengeteg helyen van telizold. Kivarjak a sorukat.

Fegyelmezettek is: nagyon ritkan ragadnak be keresztezodesbe - persze ezt komoly buntetesi tetel is segiti.

A szamos sav kozott egyszeru logikaju tajekoztatas segiti az eligazidast - felteve, hogy tudod, hogy hova es hogy akarsz menni. Annyira egyszeru, hogy eltartott egy ideig, amig megszoktam. Utana viszont konnyu eligazodni.

Az europaban sokszor piktogramokkal, abrakkal kozolt informacio itt tobbsegben szoveggel jelenik meg - igen fontosak is (pl. A savok beosztasa, osszeolvadasa-megszunese, kotelezo haladasi irany, stb.). Ugyhogy (ertve) olvasni kell.

Vannak valtozatos szofordulatok ugyanarra, pl: dead end, no outlet, no through road (zsakutca).

Nincsenek megjegyzések: