2012. március 17., szombat

Meditation Center


Megerkezem 11 utan. Varok par percet, jon a tolmacs, akivel elozo nap beszeltem. Elkuld a kuti-ba (haziko), 6-os (thai szam van kint, remelem eltalaltam). Az mai ebedem, sok palack viz mar ott var. Eszem, kicsit elpakolok.


Kicsit gyanus, hogy a rendszerrel kapcsolatban a "mint evekkel ezelott" szofordulatot hasznalja a tolmacs. Talan azt hiszi, h akkor voltam is itt napokig (pedig akkor csak korulneztem)? Majd tisztazom.


Elolvasom az egyik kis konyvuket, megirom e sorokat. Erezhetoen lassan megy itt az elet.


Nem tortenik semmi. Elkezdem a masik konyvet is olvasni. Beesteledik. Lassan alvas. Tenyleg nem kapkodjak el.


2. nap


A reggelit 7:30-kor akasztjak ki a kuti oldalan logo kampora - negy reszes ethordoban. Ma: gyumolcsos joghurt ital, egy meretes megpucolt papaya darab, omlett szeru tojas, fott rizs leveben.


Kisse kesobb a verandan landol ket reklamtaska, benne csomagolt kaja, dobozos italok. Ezt a kornyezo kutikban lako szerzetesek reggeli adomanyabol kapom.


11-kor jon hasonloan az ebed. Viszont kesobb mar semmi, igy az esti kajat a fentiekbol kell megmenteni. Ez nem nehez, mert 2 ember is jol lakna abbol, ami osszejon.


Az ethordot - a maradekot benne hagyva - vissza kell akasztani es idovel elviszik. A tanyert, evoeszkozt magamnak mosogatom.


A szomszed kutiban egy feher srac lakott, latom, h kikoltozik.


Kiviszem a szemetet, amikor az epp kiurult kutibol szol a tolmacs, h

10:30-kor lesz egy kozos ima, menjek el. Este 6-kor pedig egy 3 koros kormenet a teli hold alkalmabol. Mellesleg megjegyzi, h a tanito tudja, h itt vagyok es 9:30-ra var a hazaba. Kozben tisztazzuk, h negy eve en nem toltottem itt el idot, csak megneztem a helyet magamnak.


A tolmacs elvezet a tanitohoz. Csak a nagyobbik konyvet (amolyan tankonyv angolul) kell vinni. De egyedul megyek be, mert o is beszel angolul. Kitoltok egy nyomtatvanyt (Application form).


Kerdezi, h olvastam-e konyvet. Mondom, h majdnem az egeszet. Kiemel belole nehany reszt, felolvas, kiegeszit. Elkuld gyakorolni, jojjek holnap. Nem nagyon tudom meg, h mit kezdjek ezzel az egesszel. Az interju, ahogy itt hivjak, nem volt tobb 20 percnel.


Elmegyek a kozos imara. Egy angol szarmazasu (thai) buddhista szerzetes leirasabol megelevenednek reszletek. Az egesz csak fel ora. A tolmacs kikuld a szerzeteseknek (vannak hatan, kis pulpituson ulnek) atadni boritekokat (nem tudom mi van bennuk). Remlik a konyvbol, h nem szabad a szerzeteseket megerinteni.


A resztvevok: szerzetes nok, en es varosi emberek. Ez utobbiak gazdag adomanyokat hoznak (kaja, innivalo, hasznos eszkozok).


Amire a kutiba visszaerek ebedido van. Az esti kormenetig probalok a tanito instrukcioi szerint tenni, de egyelore nem sokra jutok.


Kozben az egyik szerzetes beszel hozzam thaiul - eleg remenytelen. Egy kulfoldi szerzetest emlit (a fent emlitett konyv cime miatt ezt a kifejezest veletlenul megertem).


A kormenet elott tobb, mint 1 ora kantalas, kis beszelgetes a helyiek kozott, valami gyumolcsle ivas (finom); virag, fustolo, gyertya osztas. A 3 kor a Buddha szobor epuletet keruli meg gyertyakkal kivilagitott utvonalon, majd a kellekeket egy kis oltarfelesegre helyezve veget is er az egesz.


Vacsora, furdes, blogiras. Mar 9 ora.


3. nap


Keson ebredek, 8 korul. Megeszem a reggelit. Megint nagyon sok a kaja. 9:30-ra megyek a tanitohoz.


Idos holgy. Furcsa angoljat kezdem egyre jobban erteni. Erdeklodik, felolvas, magyaraz, meg elolvasnivalot is kijelol a konyvbol. Folytatas holnap. Megkerdezem a sportolasrol. Mehetek futni. Estefele sort is keritek ra.


Visszamegyek a kutiba. Labakon allo betonlap (6x6 m2 lehet), kis lepcsosorral (cipot, szandalt, papucsot az aljaban hagyjuk). A lap kozepen epulet, elol es hatul ajtoval, ablakok boven - mindenen szunyoghalo. Bent jobbra szek, agy; balra kis asztalka, polc es elkeritve a furdo, benne kis kagylo, zuhany, WC (angol, de leontos). Ventillator, vizforralo, par edeny, mososzer, mosogatoszer, szappan, fogkefe, fogkrem, WC papir, torolkozo, egyszeru agynemu. A furdoben jarolap, a tobbi hajopadlo.


A kutit es kornyeket rendben kell tartani. Kell ido gyakorlasra is, ami el is viszi a nap jo reszet. "Otthoni" fogalmak szerint ugyan nem csinalsz semmit, megis rohan az ido.


A szomszed szerzetesrol ma kiderul, h beszel vmit angolul, ad par 3az1-ben Nescafet. Delutan kave mellett olvasom a "hazit".


A futas, edzes utan gyorsan sotetedik. Furdok, par ruhat kimosok (ha ugyis csurom vizesek). Vacsora. Blog. Alvas.


4. nap


Reggel nagyjabol a reggelire ebredek. Utana nemi gyakorlas, majd a tanitoval interju. Utana gyakorlas, ebed, egy kis lehullott level gyujtogetes a kuti kornyeken.


Korbe hasonlo kutik, messzebb vannak kisebb regebbiek. Az epuletek kozott fak (pl: kesu, mango, bambusz, es egy olyan fa is, aminek nagyon szep es kellemes illatu viragja van), bambusz, bokrok. A talaj fold es homok. Allatok is vannak: tyuk, kakas (idonkent versenyt kukorekolnak), kutya, macska, gekko, mokus, rengeteg kulonbozo hangya, szunyog (fura modon nincsenek oda ertem), legy, lepkek, gyikocska, beka, kissebb madarak, kaboca.


A delutani olvasas (kaveval), gyakorlas utan edzes, furdes, mosas, vacsi, blog. Kezd beallni a napirend.


A mai kis zacskoban (adomanybol) a kaja es ital mellett volt 20 bath (140 Ft) is. Majd felajanlom valamire ...


5. nap


Minden a napi rutin szerint tortenik. A reggeli interjun a tanito beszelgetosebb hangulatban van. Erdeklodik magyarorszagi dolgokrol (idojaras, idos emberek, munka). Kiderul, h 82 eves (en 70+-ra tippeltem volna). Elt 9 evet New Yorkban, apolonokent dolgozott. Amikor visszajott, akkor kezdett el a Buddhizmussal foglalkozni. Azota gyakorol es tanit. A ket konyvet, amit hasznalunk is o es nehany mas ember irtak. Mindjart fel is adja a kissebbet masnapra olvasmanynak.


Igazabol ez nem is tragedia. Az olvasas konnyu, delutan a konyv jo reszevel mar vegeztem is. A gyakorlas mar nehezebb ugy. Bar tegnap a blogolas utan meg egy kort gyakoroltam, es ugy ereztem haladok; ma tragikus volt minden kiserletem. Abba is hagytam es korabban elmentem futni.


Reggel kaja is alig volt mar estere (amolyan tartalek), most megis tele gyomorral irom e sorokat. Kaptam almat, banant. Volt ketto, zold nagy levelbe (palma?) csomagolt edeskes rizs-mazsola-valami az egyik csomagban. Nem nagyon akartam hozzanyulni, de vegul a kivancsisag ravitt, aztan meg is ettem a gyumolcssalata melle mind a kettot. Szoval ehezesrol szo sincs.


Futas kozben van egyedul egy kis problema. Bar a kutyak itt altalaban bekesek, nehany telekrol elokerul egy-ket dog, akik eleg tamadolag viselkednek (mintha europaban nevelkedtek volna). Eddig sikerult szemkontaktust tartva elhajtani oket, de sosem lehet tudni. Itt fekszik egy rendszeresen a lepcsomon, de ez bekes es ha le- vagy felmegyek, atmegy a szomszed lepcsojere (majd vissza). Baratkozni veluk, etetni oket nem szabad a helyi szabalyok szerint, mint ahogy bantani sem.


6. nap


A mai interjun kaptam nemi biztatast. A gyakorlas soran ereztem is nemi javulast, de nem tul meggyozo. Majd meglatjuk.


Ebed elott furcsa kongatas volt (egyebkent a reggelit, ebedet is kongatas jelzi, de egyszerubb). Mivel tudom, h a szerzetesek nem ehetnek 12 ora utan, ha lesz is vmi, nem lehet hosszu. Ismet egy szertartas volt, ot szerzetes, egy tucat ember a varosbol, nehanyan kicsit magamutogatoan. Talan az ok, h ma vasarnap van.


A szerzetesek kantalnak, majd vmi tanitasfelet mond el egyikuk, kozos enek. Utana kis kancsobol vizet ontenek egy kis edenybe, mindenki kulon-kulon es ezt egy fara ontik a templom elott (multkor a tolmacs nekem is adott egyet es azt mondta, h gondoljak vkire, aki meghalt).


Visszaterve a templomba az addig a padlon levo adomanyokat a szerzetesek ele pakoljak a pulpitusra (Ma a legmokasabb egy hatalmas csomag WC papir volt. Majd holnap vetelezek belole ...) Ezzel vege is a ceremonianak.


A delutani gyakorlas egy nagyobb villamlos-dorgos esovel zarult. Igy a kesei edzes meg parasabb idoben volt, mint eddig. Jol esett utana az ebedrol megmentett jackfruitbol (kenyerfa) es betarazott bananbol egy gyumolcssalata.


Van par tartos tejem es szoja tej is, hol a kaja resze, hol az adomanyokbol kapom. Mig Europaban a "cukormentes" felirat javitja az eladhatosagot, itt furcsa modon mindegyikbol van olyan is, amire az "edesitett" feliratot teszik, es termeszetesen jol megkuldik cukorral. Persze ezt nem a thai feliratokbol vettem ki, hanem a csomagolt termekeken altalaban, de nem mindig fellelheto angolbol.


A szomszed szerzetes kutijarol lognak le madzagra akasztott viragok. Felettuk a madzagon vizespalack. Ma du locsolgatja a viragokat (cserep nelkul lognak a foldjukkel, gyokerukkel egyutt es viragoznak) es tolti meg vizzel a palackokat. Nem ertettem eddig, h miert vannak ott a palackok. Ma rajottem: ugyanis a palackok aljan kis lukakon folyamatosan csepeg a viz a viragokra - igy a locsolasuk allandoan meg van oldva. Mondja, h 170 bathert (kb 1000 Ft) vette a viragokat. Az egy szerzetesnek sok penz, mert - ha jol emlekszem - nem lehet nekik penzuk (vagy csak nagyon keves).


7. nap


Korabban mentem futni, igy meg alig mult 7 ora. Itt mar ilyenkor csendes az elet (nem beszelve a kabocakrol, no meg kesobb jon majd a kukkorekolo verseny - igy szokod a koncentralast).


Kaptam ma ujabb olvasni valot, biztatast. Egy amerikai itteni tapasztalatai interju formajaban. Erdekes.


Nekem egyelore nem haladnak gyorsan a gyakorlasaim. Az sem jo, ha erolkodsz. Majd meglatom.


Vegeztunk a konyvekkel. Azt gondolom, h a tobbseget ertem is, bar biztos nem tudnam (meg) elmagyarazni. Ma arra gondoltam, h elkezdek irni egy postot arrol, amit itt tanultam. Eddig ezt direkt hanyagoltam, de talan erdekes lehet.


Tul az erre szant ido felen, ugy erzem, mint amikor futas kozben visszafordulsz: tudod, h a felen tul vagy, de messze meg a vege es a varhato eredmenyrol fogalmad sincs. Hat ilyen ez a mai nap.


8. nap


Tegnap lefekves elott meg tartottam egy kis gyakorlast, volt is valami kis szokatlan ennek soran. Tanitom ezt biztatonak tartotta, en meg el sem tudom donteni.


Ma hazifeladatot sem kaptam mar. Delutan felmerult bennem nehany kerdes, igy meg beleolvastam a konyvbe. Olvastam par interjut is (ezekbol lehet masok gyakorlasarol valamit megtudni). Holnapra alakul nehany kerdesem.


Viszonylag sokat gyakoroltam ma, de meg nem sok eredmenyet latom ('Rosszul csinalod').


Mar ket napja elfogyott a szomszedtol kapott kave. Oda a delutani kis pihenonek.


Irtam ma mar vmennyit a "buddhista" postbol is. Kezdek azzal is foglalkozni, h mi lesz az itteni program utani napokban. Tenyleg jo volt a tegnapi futasos hasonlat: tul a felen, a ketharmadnal van a tav igazan nehez resze.


Persze akar holnap lelephetnek, de akkor nem tudnam, h telleg megprobaltam.


9. nap


Ma minden kicsit maskepp tortent, mint szokott. A reggeli interju is beszelgetosebb volt a szokasosnal, kaptam par instrukciot a gyakorlashoz. Taritom erdeklodott, h milyen korulmenyek kozott elek otthon, mint a vegen kiderult, arra volt kivancsi, h a korulmenyek alkalmasak-e a gyakorlas folytatasara. Kis olvasnivalot is adott meg.


A gyakorlas is ment, bar kora delutan nagyon meleg volt es faradtnak ereztem magam. A centrum parkjaban jo volt setalni, mozgott a levego. Ugyan volt nemi kis fejfajasom, ami altalaban nagyon ritkan van, de a tanito szerint ez elofordul, h az ember sokaig, sokat probal osszpontositani.


Ma az edzest is kihagytam, mert hat napja mindig megvolt es kimerultnek ereztem magam, no meg egy szunnap nem art idonkent.


Hihetetlen mennyisegu kaja van. Talan a tanito szolt vmit (par napja szo volt az etkezesrol es emlitettem, h sok gyumolcsot szoktam enni), de mar ket napja kulon hoznak gyumolcsot (is).


Ma volt vmi desszert fele az ebedhez: sotetzoldes leben zold es fekete kocsonyas (zseles?) allagu kis kockak. Fogalmam sincs mi lehetett, kicsit talan anizsos (?) izuk volt. A szerzetesektol mar ketszer kaptam kis zsirpapir csomagot, ami rizst (osszeragadt, feher illetve lilas szinu) es rajta vm barnas sult szalakat tartalmazott. Az ize sos, de el sem tudom kepzelni, h mi lehet. Ezeket majd megkerdezem a barataimtol.


10. nap


A mai nap tulajdonkeppen mar ejszaka elkezdodott. Tekintettel a hosszu alvasidore (este 7-9 kozott elcsendesedik a "tabor" es reggel 7 fele aktivizalodik), a viszonylag meleg idore, ejszaka legalabb ketszer inni kell. Mivel napkozben is elofordul egy kis alvas, fel vagy egy ora, nem tragedia, ha ejszaka nem alszol el azonnal.


Ma viszont nem aludtam jol. Azt mar megszoktam, h az agy kemeny (most lenne elonye a zsirparnaknak), es az sem zavar, hogy allatokkal osztozom a kutin (vannak bekes gekkok, mint ahogy annak idejen Ausztraliaban tobbszor is osztoztunk veluk a szallasunkon; pokok, hangyak 2-25 mm-ig es valtozatos bogarak - a Fenistil meg keznel), a kintiek pedig szinte allandoan hallatnak magukrol (kabocak, kukkorekolo verseny, csicsergo madarak, teton rohangalo mokusok). Valoszinuleg az idojaras lehetett az ok: csunya felhos ido volt egesz delutanig, esett is kicsit, majd lassan kiderult valamennyire.


Szoval fent voltam hat ora korul is es mintha vkik enekelnenek. Az allatoktol nem lehetett tisztan kivenni, mi is az. Kesobb rajottem, h vmi zene szol. Kerdeztem az interjun, h ez mi volt, mivel nem emlekeztem meg ilyen reggeli musorra. Mint kiderult marcius 15-e vmilyen buddhista unnep is es erre fel zeneltek.


Bar a gyakorlast tegnap kicsit biztatobbnak ereztem, a tanito nem igy latta, de adott tanacsokat. Hm ...


Ma sem ment semmi sem ugy, ahogy kellene. Ezen elgondolkodtam, mivel az itteni feladatokra ugysem nagyon tudtam odafigyelni. Az az erzesem alakult ki, h tultoltodtem az itt megismertekkel. Vagy talan ugy lehetne jobban elmagyarazni, h tobb ido es tavolsag kellene az elmult 10 nap elmenyeinek a feldolgozasahoz (meg szebben: integralasahoz).


Azt a kompromisszumot gondoltam ki, h holnap meg maradok es aztan a kovetkezo reggel, az interju utan lelepek (1 nappal korabban, mint terveztem). Ez a dontes hozott is nemi nyugalmat es igy jobb odafigyelest.


A nap tobbi resze, beleertve a mai edzest is, ment rutinbol. A kajas neni amikor leemelte az ebed utan az ethordot, lathatoan meregette a sulyat, a legfelsobe belenezett es kocsijarol egy szatyor gyumolccsel tert vissza. Az egyiket nem tudtam hirtelen, h micsoda, de megkerdeztem kesobb: wax apple.


11. nap


Eleg keveset aludtam ejszaka. Ertelmes okot nem tudok ra, bar a tegnapi borongos ido ma napos melegre valtott es nekem is sokminden jart a fejemben. Ma megsem voltam faradt, elveztem a szep idot, tettem a dolgom.


Az interjun megbeszeltuk a tegnapi gyakorlasaimat, elmondtam, h masnap tavoznek es azt is, h miert dontottem igy. Meglepetesemre az egyik gyakorlas kozbeni elmenyemet igen biztato elorelepesnek tekintette. Kb. mintha valaki azzal kuzdene, h azokat a fura 3D-s abrakat (sztereogram) lassa es amikor megvillan neki valami, akkor elkezdik nagyon biztatni.


A peldanal maradva elmondhatom, h a mai gyakorlasaim soran semmivel sem leptem elorebb.


Kaptam telefonos segitseget, h a baratomat holnapi erkezesemrol tajekoztathassam. Erdeklodtem a tolmacsnal a tegnap reggeli zenerol - ket CD-vel tavoztam. Nagyon kedves volt, belehallgattunk nehanyba. Megnyugtatott, h ok is masoltak oket.


Este meg rendberaktam a kutit, reggel mar nem sok tennivalo mard.


Erdekes lesz visszacsoppeni a ... (mibe is?), szoval abba.


12. nap Checking out


Utso interju is hasonlo volt, mint az eddigiek. Volt par kerdesem, kaptam valaszokat, biztatast. Javasolta, h jojjek vissza 2-4 hetre valamikor. Hm ...


Az emberek


Befejezesul meg kell emlitenem azokat az embereket, akik korulottem voltak a kutikban, akik faradoztak itt a kiszolgalasunkkal. Bar nevuket nem tudom, nyelvi okokbol es a helyi szabalyok folytan (ne beszelj senkivel feleslegesen, azaz ne zavard) a kapcsolatunk is felettebb egysiku volt, el kell mondanom, h nagyon kedvesek, segitokeszek, befogadoak, alazatosak es meg sorolhatnam. Szoval koszonet nekik. A kepen a szerzetes, aki reggelente kajat adott.


Link (a centrum): http://www.meditationboonkan.org/