Sokaig hezitaltam, h mit irjak magarol a kepzesrol. Nem szandekom leirni a konyveket, meg csak tartalmi osszefoglalot sem. Inkabb a sajat benyomasaimat foglalnam ossze nagyjabol a kepzes vegeig (majd valtozik kesobb is, de az mar nem ennek a postnak a targya lesz).
Miert?
Ezt a kerdest mindenkepp fel kell tenni. Az ember sokfelekeppen megfigyeli sajat magat, no meg gondolkodik is magarol es a vilagrol is, hiszen a kornyezet nelkul az ember sem ertelmezheto. E torol fakadnak a vallasok, ezoteria, pszichologia es sok minden mas.
Ebbol izelitokent ismerhetjuk a keresztenyseget (kornyezet, oktatas), pszichologiat (olvasmanyok, tanulmanyok), es ki-ki erdeklodese szerint mas elkepzeleseket, mas-mas melysegben.
Azsiaban jarva, olvasgatva, masokat hallgatva a buddhista meditacio (es elsosorban nem a buddhizmus) nekem masnak tunt, mint a fent emlitettek - masnak leginkabb abban az ertelemben, h nem (csak) leirt gondolatok megismeresere, hanem valamifele sajat megismero tevekenysegre epit. Nem mellesleg erdekessege, h nem osztja fel a vilagot Velunk-Ellenunk modon, ami sok gondolati rendszer sajatja.
Miert itt?
A tapasztalati megismereshez nem biztos, h konnyu a hazai viszonyok kozott:
- megfelelo helyet,
- hiteles modszert,
- idozitest,
- elszakadast talalni.
Igy Thaifold mar csak a fizikai tavolsag okan es a buddhista hagyomanyok folytan is jo otletnek bizonyult. A hely maga (link lentebb), pedig egy nem templomi (elkerulendo az ilyen vilag esetleg tul sok szabalyat, sallangjat) meditacios center keresese soran kerult elo: angolul is ajanlottak kepzest es Pattaya mar ismeros volt. Mellesleg kb. napi 2100 Ft az ittlet koltsege (oktatas, kaja, szallas, etkezes, viz, stb.), persze a helyi szabalyokkal egyutt. (Erdeklodoknek: most is van 1-2 szabad kuti.)
Kepzes
A kepzes a Vipassana meditacion alapulo buddhista kepzes. Van szamos mas aga is a buddhista gondolati rendszernek, de ezekrol itt nem sok szo esik. Hogy melyik az "igazi", azt nem tudom; itt azt gondoljak, h ez. En meg azzal, h idejottem, ezt elfogadtam (latatlanban, de mit tehettem volna?). Inkabb nezzuk a tenyeket!
A kepzes harom reszre oszthato:
1. Az elmelet, mely reszben a buddhizmus elmeleti kereteit ismerteti (feltehetoen eleg nagy vonalakban, de rengeteg pali (*) szot hasznalva), reszben a gyakorlas mikentjet irja le. A konyv is ezt koveti szerkezeteben es a tanito is ezen ment vegig a sajat elkepzelese szerint.
2. A sajat gyakorlasaid, amit teljesen magad, a sajat idobeosztasod es belatasod szerint folytatsz itt (es ha tetszett, majd a kesobbiekben is). Ez tulajdonkeppen negy meditacios helyzet valtogatott gyakorlasa (setalo, allo, ulo, fekvo). Bar osszetett a feladat, a helyzetek egyszeruek es semmi misztikus eloiras nincs rajuk. (Olyan, mint az a vizsga az egyetemen, ami ugy kezdodott, h "mindent lehet hasznalni".)
3. Az interjuknak az a resze, ami a "How is your practice?" (Hogy megy a gyakorlas?) kerdessel kezdodik (altalaban az interju elejen). Erre elmondod ami kikivankozik beloled, a tanitod pedig kerdez illetve felhivja a figyelmedet fejlesztendo, figyelmet erdemlo reszletekra. Ehhez adalek meg a konyvekben szereplo interju reszletek olvasgatasa, h azokbol is merithess otleteket, levonhass tanulsagokat.
Igazabol az elso resz olyan, mint a KRESZ elmeleti oktatasa, a masodik meg a gyakorlati oktatashoz hasonlit, a harmadik pedig az ertelmes oktatoi visszajelzes (ha lenne olyan a vezetok oktatasa soran). Persze mint minden pelda, ez is santit.
(*) A Buddhizmus IE VI. szazadban alakult ki. Thaifoldon 2555. ev van ennek megfeleloen (honapok, napok azonosak). (Marketingeseknek: Lehet, h megsem Krisztus volt az elso?) Irasos nyomait a kialakulasat (Buddha eletet) koveto par szaz evben rogzitettek pali nyelven.
Hova jutottam?
Azt gondolom, h ertem, amit erteni lehet. Valamennyire el is tudnam magyarazni (mondjuk fogalmam sincs, h magyarul mit minek forditottak buddhista anyagokban, de majd bepotlom).
Gyakorlatokat is csinalom, valamennyire erzem is, h jo iranyba haladok-e. Azonban ez csak a kezdet es sokat kellene ahhoz gyakorolni, h tenyleg haladjak ...
Gyors konkluzio
Mivel az ido megvaltoztat sokmindent, gondolom nem art rogziteni, h mivel tavozom.
Az biztos, h egy sajatos elmeny eltolteni a mai eletvitelunk mellett ennyi idot elzarva megszokott dolgainktol (a kajatol az internetig szamos mindennapi dologtol). Akik ezt nem tudjak elkepzelni, azoknak kellene leginkabb kiprobalni (persze kicsit artana a 'fontossag' tudatuknak, de az sem olyan tragedia). Szoval mar ez is egy erdekes tapasztalat.
A meditacio es buddhizmus kerdeseben, ami erdekelt, szereztem olyan tapasztalatot, amit konyvbol biztos nem lehet, egyebkent meg a gyakorlat eseteben kerdes, h otthoni kornyezetben mit kapnal (no meg mit aldoznal ra). Ebbol a szempontbol sem vagyok elegedetlen.
Talan azt meg korai talalgatni, h lesz-e es milyen folytatasa ennek az en eletemben. Most nem erzem ugy, h melyebb vallasi-filozofiai ertelemben magaval ragadott volna, bar nem is azzal a szandekkal jottem.
Azonban abban is biztos vagyok, h a hetkoznapokban lesznek pillanatok, amikor e tapasztalatok hatassal lesznek a donteseimre, hasznomra valhatnak.
Egyebkent szamos erdekes gondolat, otlet, kerdes merult fel bennem az itt toltott ido alatt, melyekkel majd talan erdemes lesz foglalkozni.
A tobbit meg majd meglatom. Az biztos, h kar lett volna kihagyni.
Referenciak
Konyvek az oktatas soran:
Vipassana Bhavana
What is Buddhism?
A tanitom neve: Miss Vitoon Voravises
Emlitett olvasmanyaim:
1 megjegyzés:
itt nincs like gomb ?
Megjegyzés küldése