2019. november 2., szombat

Pak Beng


Slow Boat (lassú hajó - és ez elég jól leírja a valóságot) is lehetne a poszt címe. 

Chiang Rai és Luang Prabang (Laosz) között közlekedik a Mekong folyón (majdnem). Az út oly hosszú avagy a hajó annyira lassú, hogy egy éjszakára meg kell aludni: ez történik a hegyek közötti Pak Bengben. 

A "majdnem" egy Chiang Rai - Chiang Khong buszozással kezdődik (kb. 1,5-2 óra), majd a Friendship (Barátság) IV Mekong híd egyik oldalán kilépés, a másikon vízum ügyintézés (Visa on Arrival, 30 USD) és belépés. A kettő között újabb rövid buszozás. A laoszi oldalon újabb busz a kikötőbe. Aztán a hajó. 11-18 között első nap.

A folyón a hajó kerülgeti a sziklákat és a zátonyokat is (ezeket a kapitány ismeri, mi csak sejtjük). Az úri közönség fiatal amerikai-európai utazókból, helyiekből és idősebb turistákból áll. Az ülések buszokból kerülhettek ide. A helyiek miatt van néhány megálló útközben is.  Az angol fiatalok egy része rendesen beivott. A többiek kicsit. Mi (éppen) nem.

Választásunk volt az egész utat (a szállás nélkül) csomagba megvenni (egy nappal előbb) vagy magunk összerakni. A neten van minden pro és kontra. Végül vettünk egy csomagot. Utólag nézve ez nem biztos, hogy szükséges volt, de nyertünk vele egy kis plusz alvást. Hoztunk egy "rossz" döntést. 

Egyébként az átkelés e módjára én voltam kíváncsi már régóta és sokat tanultam az itteni viszonyokról. Repülővel más (volt - de erről majd a következő posztban lesz pár szó).

Magáról a hajó(k)ról az látszik, hogy teherhajóként ma is közlekedő társaikhoz hasonló karriert kezdtek, de busz ülések utólagos (néhol laza) beépítésével személyhajókká váltak. Szép V8-as vagy soros 6 hengeres erőgépeik a hátsó harmadban vannak, mögöttük csomagtér (régen személyzeti "kabin" (túlzó kifejezéssel), amögött konyhaként is szolgáló szabad fedélzet. A gépház előtt a teher tér (utaskabin). A kettő között egy kis büfé. Legelöl némi régi utastér és a kormány.

Pak Bengben foglaltunk szállást és ide könnyű volt a kikötőből feljutni, mivel a pár száz métert a szállásadó busszal letudta. Este kis nézelődés a láthatóan a turizmusra lassan ráhajtó településen, vacsora és pihenés. A környék ígér pár programot, amiket legközelebb biztos meg fogunk nézni - ezekhez viszont kell még egy éjszaka itt.

A második nap 9-kor indult tovább a hajó. 

Hasonló tempóban haladunk. Immár sok az ismerős arc: egy indiai, két lengyel, egy pár ausztrál fiú, argentinok, részeges és józan(abb) angolok, németek. 

Laosz Buddhista ország. Politikailag Kína és Vietnam mintájú (nagyjából) szocializmus (?) jellemzi - bizonyára ezért és a 30 USD-ért kell ide (még?) vízum.


Az első napi hajó hátulról előre nézve és ...


... elölről hátrafelé




Egy hasonló hajó




Pak Beng - érkezés 1.


Pak Beng - érkezés 2.



A második napi hajó hátulról előre nézve és ...


... elölről hátrafelé


A "gépház" (a háttérben a csomagokon nyugvó angolokkal)



A hajó, ahogy egy blogról sejthető volt, nem megy el a városig. Kb 8 km-re helyi fuvart kell bérelni monopol áron (helyi, akár 9 személyes tuk-tuk, amibe itt csak 6 embert (+csomagok) zsúfolnak.

Nincsenek megjegyzések: