2025. február 6., csütörtök

Ami majdnem kimaradt - Szaúd Arábia

 

What's Up?

Jeddah-ban What'sUp üzenet érkezett egy teljesen ismeretlen, de a "Meta által azonosított" feladótól (valamilyen közlekedési szolgáltatótól), kérve az útlevelemet és a vízumomat file-ban. Semmi egyéb konkrétum (foglalási szám, cégnév, stb.). Mivel van két autóbérlés foglalásom is, gyanús volt, hogy lehet valami visszaélés vagy az egyikhez bérléshez kapcsolódik esetleg. Este rákerestem a szaúdi autókölcsönzőre és az üzenetet küldő cégre: meglepő módon a cég üzemelteti a kölcsönző "márkát". Nem vagyok abban biztos, hogy ez a kommunikáció legszerencsésebb módja (persze a két file-t elküldtem, mert az én életem lesz talán könnyebb, ha eladminisztrálgatnak a kocsi felvétele előtt). Nyelvi korlátok híján sosem derül(t) ki, hogy mire használták a file-okat.

Közlekedés 1.


A reptérről a taxi simán beér a városba. Nagyjából 100-as tempót tol, de korlátozást nem láttam. Forgalmi sávból van 3-4 is (egy irányba) és a jobbos forgalom ellenére a belső sáv tűnik a legnépszerűbbnek és így az előzés a külső sávokban is elő-előfordul. Otthonosnak tűnik.

A feliratok alapvetően arab nyelvűek, de elég sok szöveg angolul is megvan, bár a szövegek hossza alapján ez nem minden esetben tűnik tükörfordításnak.

Érdeklődésem oka, hogy 3 napra autót fogunk bérelni és nem árt a helyi kultúrával időben megismerkedni. 

Közlekedés 2. 

Medina repterén felvett autóval egyből Al Ula irányába indulunk. A városban még nagy a forgalom, de kifelé haladva gyérül. Vannak váratlan és agresszívnak tűnő innovatív megmozdulások, de nagy életveszély nincs. Az úton rengeteg sebességmérő (sokszor csak egy szekrény az út szélén) és ezek előtt korlátozások. A sebesség határok hol arab (mármint a mi fogalmaink szerint), hol új arab (az itteni jelenlegi írásmód szerint), hol mind a kétféle számokkal. Lassan megtanulom az itteni számokat (bár a 60 és 90 elég sokáig keveredik a fejemben, remélem nem kell tanulópénzt fizetni). A helyiek sem mutatnak nagy tiszteletet a kiírt számok iránt és én is eléggé lazán kezelem. 

A közlekedési táblákból itt nem alakítanak ki erdőket, bár az út száma (helyi számokkal) és a távolságok (két nyelven) rendre ki vannak táblázva. A többit kezeld a helyzethez igazodva. Időnként imaszövegek is megjelennek barna "turizmus" táblákon (ezt onnan lehet tudni, hogy utastársam lefordíttatta egy arabul tudóval az egyik ilyet). 

Tömegközlekedés

Van a Mekka-Medina gyorsvasút. Meg itt-ott buszjáratok. Ezen kívül a közlekedés eléggé önszerveződő jellegű. A legintenzívebb "közszolgáltatás" az útról rád dudáló civil autó: a sofőr némi pénzért elvisz valahova. Miután az ország hatalmas (van hely bőven) a népességhez képest, a legtöbb épület 3-4 szintes és nagy a köztes tér. Így viszont gyalog nem nagyon jutsz messze. Tehát marad az autó. Saját vagy másé.

Motorkerékpár is van, de messze nem az ázsiai népszerűség és mennyiség jellemző.

Mi nem használtuk ezeket a privát ajánlkozókat két okból: eléggé nehéz lenne a címet elmagyarázni és az árban megalkudni (nem lehetetlen, de nem is könnyű). Ezzel szemben a Bolt (leginkább) és az Über a turista barátja, feltéve, hogy a turista tudja, hogy hova akar eljutni. Négy főre kb a fejenkénti BKV jegyek költsége adódik ki egy-egy útra. 

A rendes taxi egy kategóriával feljebb van, de abból mi csak a jemeni srác esetében részesültünk.

A bezin kb 250 Ft/l. Nem csoda, hogy mindenki autóval megy. 

Bár a klasszikus turizmus még csak alakul, a muszlim zarándoklat viszont hatalmas tömegeket mozgat meg és jól szervezett. A reptereknek is vannak Hajj (zarándok) termináljai, szállás és élelem szolgáltatással, buszokkal, stb.

Google

Bár a Google a barátod marad Szaúd-Arábiában is, de sajnos a helyieknek nem annyira a barátja. A térképek nem feltétlenül pontosak, a címek általában hozzávetőlegesek és nagyvonalúak, a menetrendek (helyi járatok, buszok - ha van egyáltalán) nincsenek a térkép alkalmazásba felvíve. 

A szolgáltatások, attrakciók adatai is sokszor hozzávetőlegesek vagy egész egyszerűen tévesek. 

Útitársam, aki sokat olvasott az országról és az itt megfordult turisták élményeiről azt mondja, hogy a 6 évvel ezelőtti - Coviddal kényszerűen megszakított - turizmusra nyitás még rövid idő, hogy beálljanak a dolgok a máshol szokásos irányba. 

De talán  épp ezért érdekes ezt az országot útba ejteni mostanában. Sokszor eszünkbe jutott, hogy 5-10 év múlva mennyire más lehet majd egy hasonló pár napos utazási élmény ...

Saudia Airlines

Nem panaszkodom. Azért választottam a rijádi átszállást, mert így volt a legolcsóbb és időben a legközelebb az útitársaimhoz az én indulásom. A másfél órás út eseménytelenül telt Rijád felé. Az A321-es gép tele volt utasokkal és ha jól láttam, akkor rajtam kívül 1-2 utas lehetett nem helyi (esetleg környékbeli), no meg az utaskísérő hölgyek. 

A fedélzeti ellátás kimerült egy muffin/pizzaszelet választásban és tea/kávé illetve gyümölcslevek, víz ajánlgatásában. Ami elég is volt a belföldi járatra.

Az már érdekesebb, hogy a bangkoki landolás előtt ismét ezt a menüt ajánlották (fixen kiosztva a papírdobozban melegített pizzát, de így legalább többet lehetett aludni a hét órás úton :-)

Volt szerviz a felszállás után is, de azt szerencsére átaludtam. Egyébként nincs szükség több élelemre, de a többi környékbeli légitársaság (Emirates, Qatar) jobban megadja a módját.

Utasbiztonsági tájékoztatás

A mindkét gép fedélzetén minden üléshez volt monitor és ezen ment le a biztonsági tájékoztatás (először arab, majd angol nyelven) némi grafikával megtámogatva. A szokásos és kötelező műsor. Aztán jött valami távoli éteri hangon arabul egy fohász, amit arab és angol nyelven a képernyőn is megjelenítettek. Ebből egy screenshot:

Megérkezve Bangkokba nehéz eldönteni, hogy a szakértő személyzet vagy a fohász segített-e többet

Egy kereskedelmi repülőgépen, ami gyakorlatilag tele van utassal (bár épp mellettem volt egy üres hely, de nem sok másikat láttam) a legnagyobb érték a hely - a hely, amit el lehet adni. Ezen a járaton a B787-esen ennek ellenére volt legalább 9 ülésnyi hely, mely - egy szőnyeggel leterítve - imahelyként szolgált. :-O

Miden légitársaságnak megvannak a maga sajátosságai.

Mi a közös?

A végére hagytam két találós kérdést:

(1) Mi a közös a következő országokban: Jemen, Banglades, Egyiptom, India (Mumbai, Kasmír), Szíria, Pakisztán?

(2) Mi a közös a következő országokban: Olaszország, USA, Egyesült Arab Emirátusok, Kína, Korea?

(Megoldások lentebb)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

(1) Ezekből az országokból származó vendégmunkásokkal kerültünk kapcsolatba különböző szolgáltatások (leginkább étteremben, Bolt taxiban) igénybevétele során.

(2) Ezekből az országokból érkezett turistákkal találkoztunk (nem sorolva fel a zarándokok országait).


Nincsenek megjegyzések: